O dvou krajinomalbách v sienské Pinacoteca Nazionale připisovaných Ambroggio Lorenzettimu

Prof. Avraham Ronen, Univerzita v Tel Avivu – Izrael

 

O dvou krajinomalbách v sienské Pinacoteca Nazionale připisovaných Ambroggio Lorenzettimu

 

Dvě malé malby na dřevě představující pohled z výšky na město a venkovskou krajinu s hradem jsou jednou z hlavních atrakcí galerie Pinacoteca Nazionale  v Sieně.

Většina historiků umění je přisuzuje velkému malíři 14. století Ambroggio Lorenzettimu a pokládá je za samostatné malby, za „první samostatně pojaté obrazy krajin v historii evropského malířství“. Tato díla jsou často považována za malby představující skutečná topografická místa na území Sienské republiky. Někteří badatelé však o tom pochybují vzhledem k jejich časnému datování a vyslovují také pochybnost o tom, zda vůbec mohou být dílem Ambroggia Lorenzettiho.

Již v roce 1963 se k mínění těchto kritiků přiklonil autor této přednášky. Také on soudí, že tyto dva obrazy spíše než by představovaly „čistě samostatné krajiny“ jsou ve skutečnosti pouhými fragmenty vyříznutými z většího celku, snad nějakého oltářního obrazu. Tyto diskuse ohledně dvou slavných sienských krajin pak trvají dodnes.

V této přednášce probereme kriticky různé hypotézy o původu, časovém zařazení, ikonografii a předpokládané původní souvislosti těchto deskových maleb. Prozkoumáme jejich styl a kompozici v souvislosti se stylistickými konvencemi převládajícími při zobrazování krajin v sienském malířství pozdního středověku a časné renesance. Tato studie nás pak dovede k těmto závěrům:

a) tyto dvě sienské desky nemohou být považovány za první samostatné krajiny v evropském umění – jsou fragmenty většího celku

b) nemají nic společného se stylem A. Lorenzettiho a byly asi namalovány až mnohem pozdějším sienským malířem

c) spíše než skutečná topografická místa představují pravděpodobně detaily nějaké zidealizované krajiny.

Resume přednášky proslovené pro SPNG 17. října 2007

Ambroggio Lorenzetti (doložen v Sieně 1319-1347) je spolu se svým starším bratrem Pietrem a Simonem Martinim hlavním představitelem sienské malby 14. století. Oba bratři zemřeli patrně za morové rány, která krutě postihla Toskánu v roce 1348.

Příspěvek byl publikován v rubrice Resumé přednášek. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.